Markedsføring

Markedsføring i en digital verden

Hos Proeffekt er markedsføring en viktig del av hverdagen. Vi har et sterkt fokus på formgivning, estetikk og innhold. Oppgaven vår er å se digitalt innhold gjennom kundens øyne.

Med andre ord: Hvordan kan vi forbedre nettsiden din slik at konverteringen øker?

Tenk på nettsiden din som en butikk der fasade og interiør må vedlikeholdes med jevne mellomrom. For å lykkes med en markedsføringskampanje er det viktig at du holder «butikken» ved like, med fokus på konvertering av salg.

Hva betyr «konvertering»?

Konvertering er et uttrykk man ofte hører i forbindelse med digital markedsføring. Det er antallet besøkende som «konverteres» til et salg. To eksempler:

  • En nettside med 200 daglige besøkende og 5 prosent konverteringsrate, vil gjennomføre 10 salg.
  • En nettside med 1 000 daglige besøkende og 1 prosent konverteringsrate, vil også gjennomføre 10 salg.

Tenk etter: Hvor viktig er egentlig markedsføring, dersom siden din ikke konverterer nok salg?

Mange norske bedrifter kaster hvert år bort store pengebeløp på markedsføring, uten at det bidrar til noen betydelig salgsøkning. Antallet besøkende øker, men de klarer ikke å konvertere nok av disse til et salg.

Nøkkelen til suksess for en nettbutikk er derfor en kombinasjon av høy konvertering og ikke minst; effektiv markedsføring.

Slik hjelper vi deg med å lykkes

Vår første oppgave er å gjøre en grundig vurdering av nettsiden din. Vi analyserer sidens design, nedlastningstid, fargebruk, internlinking og mye mer.

En viktig del av prosessen er å analysere selve sideinnholdet, og hvordan du omtaler produktet ditt.

Her bør du svare på to spesifikke spørsmål:

– Hvorfor bør man eie et slikt produkt?
– Hvorfor bør man kjøpe produktet hos deg?

Markedsføring via Adwords og andre kanaler

Etter å ha formulert et klart budskap for markedsføring av siden, er det på tide å bygge en kampanje. Vår spesialitet er Adwords (betalt annonsering hos Google), men vi kan også hjelpe deg med markedsføring via andre kanaler, slik som Facebook og Bing.

Prosessen er relativt enkel. Vi begynner med å analysere nøkkelord for bedriften din og det produktet du selger. Her benytter vi verktøyet «Nøkkelordplanlegger» som viser antallet søk i Google, fordelt på spesifikke ord og setninger.

Her analyserer vi konkurransen tilknyttet søkestrengen «tannlege Oslo». Legg merke til kriteriene som stilles på venstre side. Resultatet er begrenset til søk innad i Oslo og må være skrevet på norsk.

Denne typen analyse gir oss en formening om hvilke ord og søkestrenger som mangler konkurranse. Målet er å finne muligheter i markedet, som lar oss markedsføre produktet du selger.

Når analysen er fullført, bygger vi en markedsføringskampanje i Google Adwords. Dette steget er mer komplekst.

Tips: Les artikkelen «Hvordan bygge en kampanje i Adwords?«

Forbedre posisjonen din blant organiske søk

En del av jobben vår er å forbedre posisjonen din i det organiske søkefeltet. Jo lenger opp du havner på listen, jo flere vil besøke siden (og føre til en økning av salget)

Denne prosessen er svært kompleks, og krever mye planlegging og arbeid. Kort oppsummert vil Proeffekt bidra på følgende måte:

  1. Vi analyserer konkurransen ved hjelp av Ahrefs.

    Ahrefs er et verktøy som lar oss analysere konkurrerende nettsider. Det gir oss en omtrentlig oversikt over hva som kreves for å danke ut andre sider, og dermed kapre en topplassering i det organiske søkefeltet.

  2. Vi forbedrer linkprofilen din på en naturlig og lovlig måte.

    Søkemotorer straffer de nettsidene som jukser med linkbyggingen. For å unngå at du mister rangering, velger vi utelukkende å benytte oss av såkalte «whitehat» metoder. Det betyr at vi følger søkemotorene sine retningslinjer til punkt og prikke når vi bygger backlinks.

  3. Sørge for at nettsiden din har en riktig sammensetning av nøkkelord

    En viktig del av SEO, er nøkkelord som dukker opp på siden. Søkemotorene er opptatt av å vise resultater som er mest mulig relevante for det du søker etter. For å bygge videre på eksempelet ovenfor: Søker du etter «tannlege Oslo», vil søkemotorene basere resultatet på hvilke sider som inneholder disse ordene, og relaterte uttrykk.

Sistnevnte kan inkludere slike ord som «tannpleie, odontologi og tannregulering. Her gjelder det å ha en god blanding av søkeord, som alle relaterer til det produktet du ønsker å selge.