Design og innhold

Visuelt appellerende design og innhold er viktige ingredienser i en markedsføringskampanje.

Hos Proeffekt.no skaper vi digitalt innhold som fanger de besøkendes interesse, samtidig som vi promoterer innhold av verdi.

Enhver nettside bør fokusere på disse grunnleggende prinsippene:

Benytt et responsivt design

Bilder, video og innhold vil ha et annet utseende på desktop sammenlignet med mobile nettlesere og nettbrett. Responsive nettsider tilpasser siden din til forskjellige plattformer og gjør de besøkendes jobb enklere.

Her ser du et eksempel på proeffekt sin forside, og hvordan den tilpasses ved hjelp av et responsivt tema.

Legg merke til hvordan menyen og tittelen tilpasser seg mellom desktop(venstre) og mobil (høyre).

Bruk farger med en naturlig fremtoning.

Undersøkelser viser at farger har stor innvirkning på hvordan vi vurderer digitalt innhold. Forstyrrende og ujevn fargebruk danner et negativt førsteinntrykk og bør derfor unngås.

Ha fokus på bruken av rene farger samtidig som du fremhever viktige budskap.

Innholdet må være relevant

De siste årene har det blitt stadig viktigere å skape relevant og nyttig innhold. Særlig innen «affiliate bransjen» har man sett en kraftig økning av innholdsgenerering.

Konseptet er enkelt å forstå: Innhold av høy kvalitet vil føre til at flere besøker siden. Innholdet har i tillegg SEO verdi og kan forbedre rankingen.

Tips: Les artikkelen «Hva betyr egentlig SEO?»

Alt dette sammenfaller med søkemotorenes stadig forbedrede evne til å gjenkjenne innhold av høy kvalitet. Google, Bing og andre søkemotorer klarer blant annet å skille ut innhold med mye skrivefeil, samt hvilke sider som har en høy bouncerate.

Gjør ting enkelt

Bygg en nettside med god funksjonalitet og enkle løsninger. Unngå disse tabbene:

  • Ikke dytt banner og pop-up reklame inn på siden. Dette er kun et irritasjonsmoment
  • Unngå bruk av flash og applikasjoner som stjeler båndbredde
  • Komprimer bilder og unngå at innlastingen blir tregere
  • Bruk et universalt kodespråk. Nettlesere tolker nettinnhold på forskjellig måte (for eksempel: Chrome versus. Mozilla). Bruker du gjenkjennbart kodespråk vil dine besøkende få en mest mulig behagelig opplevelse.
  • Fokuser på navigasjon og brukervennlighet. Ha en hjemmeside som brukerne enkelt kan navigere, med synlige knapper, beskrivelser og linker.