Hva betyr egentlig «SEO»?

SEO er et uttrykk man ofte hører i den norske tech-bransjen. Forkortelsen står for «søkemotoroptimalisering», som er en sentral brikke i digital markedsføring. Her kan du lese mer om hva SEO egentlig betyr og hvordan du bruker det til din egen fordel.

Optimalisering av nettsider

Søkemotorer inkluderer kjente navn som Google og Bing. Disse selskapene skanner millioner av nettsider hvert år, og indekserer hver side etter bestemte kriterier. Søkemotoroptimalisering handler om hvordan nettsiden din betraktes av disse selskapene, og hvordan du kan forbedre resultatet.

Dette er viktig ettersom det påvirker rangeringen til siden din når noen søker etter bestemte produkter eller tjenester.

For eksempel: En tannlege i Oslo vil ha et ønske om å havne på topp når en forbruker taster inn «vaskemaskin reparasjon Oslo».

Organiske versus betalte søk

En optimalisert nettside fører med seg flere fordeler. Viktigst er muligheten til å havne på toppen av det organiske søkefeltet. Dette området kalles ofte for «boksen», og består av de 3-4 øverste søkeresultatene på førstesiden (som man ikke betaler for).

Her ser du hvordan en «betalt annonse» fremstår hos Google.no :

Et organisk søk vil derfor havne under de betalte annonsene, og tilsvarer i prinsippet gratis markedsføring. Det illustrerer deler av årsaken til hvorfor SEO har blitt så viktig de siste årene.

Hva vektlegger søkemotorene?

Det hører med til historien at SEO er komplisert. Det er kun søkemotorenes ansatte som vet hvordan de vekter innholdet på en nettside. Samtidig endrer disse kriteriene seg med jevne mellomrom.

De siste årene har søkemotorene begynt å legge større vekt på kvaliteten på det skriftlige innholdet. Med andre ord er søkemotorene blitt så «smarte» at de klarer å identifisere velskrevne artikler.

Enda det er mye vi ikke vet om SEO, er det fortsatt noen kriterier som er allment kjent. Fokuserer du på disse områdene, er siden din allerede langt på vei til å lykkes:

Nettsiden må inneholde elementær informasjon.

En profesjonell nettside bør inneholde slike avsnitt som «om oss», «kontakt» og en indeks. SEO handler om å se nettsiden din fra brukernes ståsted. Det innebærer å gjøre siden så oversiktlig og enkel å bruke som overhodet mulig.

Bruk en «responsiv» nettside.

Besøkende benytter ulike plattformer når de besøker siden din (f.eks mobil, pc og nettbrett). Det er viktig at siden automatisk tilpasser seg skjermstørrelsen på tvers av disse.

Ha en naturlig «linkprofil».

Innkommende linker til nettsiden din er en viktig del av søkemotorenes vurderingsgrunnlag. For eksempel: Hvis kjente nettsider som VG og Aftenposten linker til nettsiden din vil det være et tegn til søkemotorene at du har interessant innhold.

Husk at du må skape en «naturlig» linkprofil. Det innebærer blant annet en sunn miks av linker fra diskusjonsforum, nettsider, kataloger og andre kilder. Hvis alle linkene dine stammer fra samme kilde er sjansen stor for at det markeres som spam. 

Unngå tunge applikasjoner som gjør at siden laster sakte.

Majoriteten av besøkende (potensielle kunder!) har ikke tålmodighet til å vente 10 sekunder på at siden din lastes inn. Gjør siden din så rask som overhodet mulig. Unngå bruken av tunge applikasjoner som Flash, eller bilder over 1 MB størrelse.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *