Derfor må bedriften din være tilstede i sosiale medier

Digitale medier har inntatt norske hjem i rekordfart. Vi tilbringer stadig mer tid på internett og de unge leder an i utviklingen.

Det sammenfaller også med den økende populariteten til sosiale medier. Det siste tiåret har vi sett en eksplosiv økning innen antallet brukere av sider som Facebook, Snapchat, Twitter og øvrige kanaler.

Ipsos slapp nylig tall for bruken av Facebook i første kvartal (2017). Her kommer det tydelig frem hvor populær tjenesten er blitt i Norge.

 

Legg merke til hvordan hele 7 av 10 nordmenn over 18 år bruker tjenesten daglig!

 

Så hva er egentlig fordelene med å markedsføre seg gjennom sosiale medier Her finner du svaret.

5 grunner til å markedsføre bedriften på nett.

1. Bli eksponert mot et bredere publikum

Sosiale medier lar deg nå frem til et bredere publikum med både unge, middelaldrende og eldre kundegrupper.

Samtidig er nordmenns appetitt for radio, tv og aviser dalende. Ungdom tilbringer ikke like mange timer foran de tradisjonelle mediene som tidligere generasjoner.

Ved å markedsføre bedriften i sosiale medier fanger du derfor opp nye kundegrupper.

2. Markedet er ikke saturert

Et relativt lavt antall norske bedrifter markedsfører seg i dag aktivt gjennom sosiale medier. Særlig gjelder dette mindre bedrifter som ikke enda har tatt steget for fullt til markedsføring i sosiale medier.

Med begrepet «saturert» mener vi en tilstand der konkurransen og tilbudet har nådd et ekvilibrium.

Det er enda mulig å kjøpe svært billig reklameplass for ord og uttrykk som ikke er blitt tilstrekkelig «utnyttet».

Tips: Lær hvordan du identifiserer disse mulighetene i Adwords.

3. Treff målgruppen din med større nøyaktighet.

Sosiale medier sitter på en gullgruve av informasjon om brukerne sine. Det inkluderer alt fra brukernes alder og kjønn, til generelle interesser og jobbsituasjon.

Denne informasjonen er uhyre viktig når man bygger en markedsføringskampanje. Basert på informasjonen er det mulig å skreddersy reklame for utvalgte brukergrupper.

Resultatet er at effektiviteten øker, samtidig som du ikke sløser bort reklamekroner.

4. Lav økonomisk inngangsbillett.

Annonsering via radio, TV og aviser er kostbart. Ta for eksempel en titt på VG sin prisliste. Det koster ca. 160 000 kroner for en helsides annonse.

En kampanje i sosiale medier lar deg slippe unna med brøkdelen av denne kostnaden. Det passer perfekt for bedrifter med et lavt budsjett som ønsker å prøve ut nye annonseløsninger.

Kommuniser direkte med kunden

Facebook, Snapchat og andre sosiale medier har en svært høy andel unge brukere. Denne gruppen kommuniserer i økende grad med bedriftene på nett.

Det betyr at du kan kommunisere direkte med kundene dine via meldinger, kommentarfelt og lignende.

Vurder blant annet å bygge en egen fanside hvor besøkende kan «like» selskapet ditt. Legg deretter ut oppdateringer med jevne mellomrom.

Bygger du opp en fanbase med 1 000 personer, vil det bety at du kan nå disse direkte i form av produktlanseringer og spesielle tilbud bedriften din måtte komme med.

Det handler i tillegg om å bygge et merkevarenavn

Gjenkjennelse er viktig ettersom det styrer våre bevisste og underbevisste handlinger. Derfor bør man være aktivt tilstede i disse nettsamfunnene og markedsføre bedriften.

Som bedrift er det samtidig viktig å nå frem til et større publikum og diversifisere markedsføringskanalene.