Hvordan bygge en kampanje i Adwords?

Adwords er Google sitt markedsføringsverktøy. Her kan du planlegge, kjøpe, og analysere markedsføringskampanjer rettet mot norske Google brukere.

Her viser vi deg hvordan du bygger en suksessfull Adwords kampanje, steg for steg.

Grunnleggende informasjon

Første steg er å definere geografisk område, produktkategori og eventuelt negative søkeord.

Her tar vi en nærmere titt på søkestrengen «frisør Bergen».

Legg merke til hvordan søket er avgrenset til Bergen som et geografisk område. Det gir også mening ettersom kundemassen hovedsakelig bor i byen.

Det illustrerer også én viktig forskjell. Adwords kampanjer som markedsfører tjenester er ofte avgrenset til et spesifikt område. Dersom man selger produkter på nett vil derimot hele landet (og muligens andre deler av verden) kunne være et marked.

Et negativt søkeord lar deg luke ut spesifikke ord. Dersom du driver en frisørsalong vil du naturligvis ikke ha et ønske om å inkludere søkestrenger som inkluderer ordet «sjampo», enda det er relatert til frisøryrket. Denne biten er viktig å fokusere på.

Kartlegg etterspørselen og identifiser mulighetene

Neste steg er å kartlegge etterspørselen (antallet søk etter produktet/tjenesten du selger). Det er viktig at markedsføringskampanjen er så effektiv som mulig.

Adwords leverer forslag til markedsføringskampanjer. Det fine med siden, er muligheten til å identifisere ord og søkestrenger som mangler konkurranse.

Google benytter et system som heter CPC (cost per click). Det kan grovt sammenlignes med en anbudskonkurranse hvor den som byr høyest havner på toppen av annonselisten.

Legg merke til søkestrengen som sier «frisør sentrum». Mellom 10 og 100 søk gjennomføres hver måned innad i Bergen, med denne søkestrengen. Men til forskjell fra søkestrengen «frisører i Bergen sentrum», virker det ikke til å være noen konkurranse.

Det betyr at du sannsynligvis vil kunne få annonsen din på forsiden av Google, for en brøkdel av kostnaden som betales for de andre søkestrengene. Lar du Proeffekt.no ta seg av Adwords-kampanjen din, vil vi lete etter slike muligheter for å kunne spare penger.

Bygg en effektiv kampanje

Siste steg består av å bygge selve kampanjen. På dette tidspunktet har du allerede identifisert hvilke søkeord og strenger du ønsker å legge inn. Neste mål er å finne et akseptabelt budnivå, samt definere hvilken annonsetype vi ønsker å benytte.

Adwords lar deg velge både annonsetype og hvor du ønsker å annonsere. Du kan for eksempel lage en interaktiv video, eller annonsere på Google sine partnernettverk.

Dette er også den mest kompliserte delen når vi bygger en Adwords kampanje. Legg merke til forkortelsen CTR (click through rate). Den illustrerer antallet visninger, delt på antallet klikk.

Med andre ord vil CTR kunne vise deg hvor mange individer som velger å klikke på annonsen din, etter å ha sett den i søkefeltet. CTR er en svært viktig statistikk, ettersom du ønsker å analysere kampanjen din sin effektivitet.

Analyser kampanjen og foreta nødvendige endringer

Basert på lang erfaring med å bygge kampanjer i Adwords, har vi laget en liste med 5 viktige huskeregler.

    • By heller for lavt enn for høyt: Du vet ikke hva konkurrentene byr, og CPC er kun basert på Google sitt estimat. Derfor lønner det seg å starte på et lavt nivå for å se om Google aksepterer tilbudet.
    • Vær åpen for revisjoner og endringer: Adwords kampanjer krever konstante forbedringer og oppdateringer. Vær forberedt på at det kan ta tid før du virkelig lykkes med din markedsføringsstrategi.
    • Kort og konsist innhold: Lag innhold som er lett å forstå, samtidig som det frister. Unngå derfor bruken av kompliserte ord og utrykk.
    • Videoreklame er på vei inn. Vår erfaring viser at forbrukere i større grad responderer til visuelt innhold. Videoreklamer koster mer å lage, men har større potensiale til å tiltrekke seg kunder.
    • Siden din må være responsiv. Vi kan ikke gjenta mange nok ganger hvor viktig dette punktet er. Andelen mobilbrukere har skutt i taket, og du må derfor ha en nettside som er funksjonell i mobile nettlesere.

Én kommentar til «Hvordan bygge en kampanje i Adwords?»

  1. Mye spennende info her, men virker som at mange detaljer ikke er med. Kan dere også forklare hvordan man måler effekten til adwords kampanjen?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *